Kuution auton korjaussuunnitelma ja hommat alulle
Vajaan parinsadan kilometrin kotimatka sujui yllätyksettömästi. Kirjailen käyttökokemuksia myöhemmin lisää, mutta tuolta ensimmäiseltä siirtymältä mieleeni jäi hiljainen ja mukava kyyti motarilla kesärajoituksin.
Seuraavana päivänä ennen lomareissulle lähtöä tähtäsin auton talliin. Peilit taittuvat onneksi sisään sähköisesti, muuten ei tuosta olisikaan mahtunut.
Helmaruosteiden tutkimista jouduin tässä kohtaa lykkäämään, sillä astinlautojen irrotus vaatisi hieman aikaa, pultit kun näyttivät siltä miltä nyt 17 vuoden jälkeen voi odottaa.
Oma aikataulu oli hieman haasteellinen, joten tein seuraavan suunnitelman prioriteeteista:
1. Jättäisin seuraavalle työreissulle lähtiessä auton samalle pajalle, jossa autoa oli tähänkin asti huollettu. Korjatkoon nestevuodon ja perän stefan. Tuota ennen ehtisin ajella viikon ja kasoa tulisiko muuta akuuttia eteen.
2. Tuon jälkeen purkaisin astinlaudat, muovit ja sisälokarit ruostevaurioiden tutkimiseksi. Helmojen takapään korjauspalat + tunkinpaikkojen vahvikkeet paikansin netistä valmiiksi, mutta en vielä tilannut. Jos vaikka kävisi säkä ja isompaa reikää ei olisi... Jos tuo vaatisi helmapalojen vaihtoa, ulkoistaisin senkin homman seuraavan eli marraskuun reissun ajaksi. Itselle jäisi kasaus ja viimeistely.
Yllä olevat kohdat olisi oltava kunnossa siis joulukuun alkuun mennessä. Nuo hommat tuli onneksi hankintahinnassa sikäli huomioitua, että raaskisin ne hyvin myös ulkopuolisella teettää.
3. Kunnon sisäpesu, nahkojen maalaus (kuskin penkin reuna + kyynärnoja), nahkojen hoito
4. Vikakoodien luku (sopivan laitteen hankinta) -> lisähommat listalle
5. Webasto
6. Etupenkkien lämmityksen korjaus
Lomareissun jälkeen ajelin autolla päivittäiset työmatkat ja vähän muutakin lenkkiä. Nestevuodon lisäksi en saanut esiin uusia vikoa. Ainoastaa oikea takarengas vaikutti vähän vajaalta ja niinhän se olikin. Huoltokuitteja plärätessäni löysin tuostakin maininnan. Täytyisi siis piipahtaa rengasliikkeessä.
Ensimmäiset korjaukset
Lokakuussa jätin auton hoitoon, jossa se saikin istua rauhassa kolme viikkoa. Perän vasen poskistefa meni vaihtoon. Purettuaan tarpeeksi putkia V-aukon päältä, saivat huoltomiehet paikallistettua vian odotettuihin kohteisiin: toinen egr-jäähdytin, termostaattikotelo ja öljynsuodattimen jalka/jäähdytin olisi uusittava. Käskin uusia samantien toisenkin egr-jäähdyttimen ja myös egr-termostaatit. Palataan muuten EGR:iin tuonnempana, mutta tässä kohtaa nuo komponentit nyt vaan oli paras kunnostaa.
Reissusta saapuessani poimin auton huollosta, todettiin että nähdään taas mutta toivottavasti ei ihan lähiviikkoina ja ajelin tyytyväisenä kotipihaan. Tässä kohtaa oli hankinnasta kulunut noin kuukausi, auto saapui kotikatokseen perjantaina 25.10 illaksi ja seuraavana päivänä alkaisi ruosteiden tutkailu.
Komea peli, kelpaa varmasti ajaa. Nesteet/vuodot kuntoon niin ei sääntöjen mukaan tule liikaa tappiota heti alussa.
VastaaPoista