Kuution auton valinta
Mujunen lähestyi Facebookissa muistuttaen, että Alfa Challengestä olikin kulunut jo 10 vuotta ja jotain vastaavaa pitäisi kehittää. Edelliset lukuisat vuodet talviautoilut olivat hoituneet tylsästi työsuhdeautoillen, mutta olin jo sopivasti keväällä uudemmasta autosta luopunut, joten edessä oli joka tapauksessa talviauton hankinta. Itse asiassa olin jo keväällä päättänyt, että talveksi pitäisi saada jotain mielenkiintoisempaa.
Kesäloman alkaessa Nettiautoa plärätessä vastaan tuli BMW 525ix vuodelta 1991, joka oli tuotu Sveitsistä myyntiin ja oli vieläpä täysin alkuperäiskuntoinen yhden omistajan auto, 165tkm mittarissa, joten junailin kyseiseen liikkeeseen ja tuo tarttuikin mukaan. Ajatus oli alkuun asentaa Bemariin webasto ja painaa menemään. Auto osoittautui kuitenkin niin hyväksi kuin myynti-ilmoituksessakin väitettiin, joten tuo päätyi parin viikon sisään museokilpiin eikä oikein tehnyt mieli sitä suolassa uittaa. E34 525ix:iä on tehtykin kohtuu vähän (9366kpl), merkittävästi vähemmän kuin esim. saman korimallin E34 M5:ia.
Mujusen lähestyttyä oli siis aika aktivoitua uudelleen, talvi lähestyi. Kisailun teemaksi tuli "paras talviauto" mutta yksityiskohdat olivat auki. Nelivetoiset bemarit olivat palvelleet hyvin aiemmat talvet, jotain erilaista pitäisi keksiä. Talviautosta kun oli kyse, tuumasin, että etenemiskykyä kunnon lumessa tarvitaan. Joku korkeampi neliveto siis alle. Harkitsin kotvan jenkkivehkeitä - joihin olin työmatkoilla Amerikkaan tykästynyt - mutta mikään ei oikein sytyttänyt.
Alfa challenge lähti aikoinaan Top Gear -pelleilystä, joten mietin mitä Jeremy Clarkson tekisi. Google kertoi, että hänen mielestään paras auto olisi vuoden 2007 Range Rover: (The Times, Clarksons verdict: "Simply the best. So buy one. I have"). Tuo olisi hyvä, uudemmat on jo suunnitteluvaiheessa pilattu ja vanhemmat menee vallan harrastamiseen. Kyseinen L322 -korimalli miellyttää silmää. Itsellä ei ajokokemuksia tuommoisesta ollut.
Google kertoi myös, että L322t on erittäin epäluotettavia, kalliita ylläpitää, varsinaisia vikapesäkkeitä siis. Iso osa jutuista nyt tuntui olevan normaalia vanhojen autojen ylläpitoa, jos huollot laiminlyödään eikä vikoja korjata, kertyy äkkiä viisinumeroinen korjausvelka korjaamossa teetettynä. Erilaisia varusteita näissä toki on paljon, korjattavaa riittää enemmän kuin "perusautossa". Helmojen ja takakaarien ruosteviat näyttivät olevan "vakio". Vetareita, puslia, ilmajousia jne saa vaihtaa.
L322:sta on kolmea eri faceliftiä. Alkupään koneet on vielä Bemarilta (3.0 diesel tai 4,4 bensa-V8), 2007 diesel on sitten jo Fordin 3.6 TDV8. Tuossa näytti olevan mm. vuotavia imusarjoja, lisäksi ahtimet olisi hankala vaihtaa ja niitä on mennyt pienilläkin kilometreillä - myös Clarksonin yksilöstä. EGR-viat ovat myös erittäin yleisiä sekä erilaiset nestevuodot. Mutta nuo nyt olisi aina korjattavissa. Bensakoneisia ei Suomessa tarjolla oikein ollut, totesin, että saa se diesel sitten olla.
2010 faceliftissä diesel vaihtuu 4,4 -litraiseen ja ZF:n 6-pykäläinen laatikko päivittyy nykyisin monestakin autosta tuttuun ja luotettavaan 8-pykäläiseen. Valitettavasti sisusta on samalla modernisoitu, mm. mittaristo on korvattu TFT-näytöllä ja vaihdekeppi pyöritettävällä valitsimella. Tutkailin faceliftejäkin kuitenkin - suorituskyvyssä ei mainittavaa eroa vaikuttanut olevan, hintataso merkittävästi edeltäjiä korkeampi ja sisusta vähemmän "rangerovermainen". 2007-2009 -malleissa nappulat on vielä kunnollisia palikoita, joita voi näpelöidä hanskat kädessä.
Eli pienen opiskelun jälkeen totesin etsiväni 2007-2009 L322:n. Varusteita noissa on tarpeeksi kaikissa eli en lähtenyt rajaamaan ehdokkaita varusteiden perusteella. Esimerkiksi webasto löytyy kaikista dieseleistä, kaukosäätö tai ajastin olisi sitten lisävaruste mutta nuo olisi tarvittaessa retrofitattavissa. Tärkeintä olisi löytää hyvin huollettu ryhdikäs yksilö ja aikataulusyistä en lähtisi merta edemmäs kalaan vaan rajauduin kotimaan markkinaan.
Kommentit
Lähetä kommentti