Mujunen Audin purku ja osien metsästys

 

Siirtokilvissä oli virtaa vain auton noutopäiväksi, joten päivän päätteeksi siirsin auton "hallille" odottamaan korjaustoimia. Positiivista oli, että suunnilleen kaikki toimi, eikä mitään vikavaloja syttynyt koeajojen aikana. Myös jakopää oli melko hiljattain tehty, tuulilasi vaihdettu ja jarrut uusittu. Oli autoa siis huollettukin. Pikkuvioista ja tehdyistä huolloista lisää myöhemmin.

Tyypillisesti tämän kaltaisiin autoihin syntyy korjausvelkaa iän karttuessa ja niinhän se oli tässäkin yksilössä. Auto oli ehtinyt liukua jo nuorisokäyttöön, josta kieli 20"- vanteet ja pakoääniin panostamien. X-sukupolvea edustavan Mujusen mielestä myös näille asioille olisi tulevaisuudessa tehtävä jotakin, mutta ensin piti saada auto katsastettua ja takaisin liikennekäyttöön. 



Aloitin purkutyöt ajovalon irrotuksella. Tämä sujui helposti, koska kaikki kiinnikkeet olivat poikki ja lasi oli rikki. Umpion sisus oli myös hajonnut, joten ainoa vaihtoehto oli hankkia uusi umpio. Harmillista, sillä umpiot olivat varmasti joskus jo vaihdettu, niin hyvässä kunnossa ne olivat.





Lisäksi rikki oli myös ilmanohjausmuovit ja samaten moottorin ilmanottoputki. Kaikki kennot olivat kuitenkin ehjiä eikä vuotoja ollut. Kennopaketti oli kuitenkin pois paikoiltaan ja syykin oli ihan silmin nähtävissä. Alumiininen etukehikko oli poikki ja kennopaketin kiinnikkeet olivat myös murtuneet. Aluksi ajattelin, että korjaan kehikon jollakin helpolla tavalla, vanhempi kansa voisi puhua Pielaveteläisistä ja nuorempi ranetuksesta. Vähän liimaa ja esimerkiksi jakoremmin vaihtotarra päälle, päätin kuitenkin purkaa koko komeuden pois, jotta saan korjattua sen asiallisesti.




Nokan purkaminen on melko suoraviivainen toimenpide, koska se on oikeasti suunniteltu purettavaksi. Jakoremmin vaihtamiseksi keula on purettava ja Ingolstadtissa on tähän panostettu. Osaava kaveri purkaa keulan suunnilleen puolessa tunnissa (minulla meni noin 28min). kuvassa näkyvät verkkarit eivät siis ole revityt peliverkkarit, vaan nokka purkautui kädenkäänteessä. 



Maski ja puskuri olivat myös rikki. Maski on vaihdettava, mutta puskuri sai kelvata toistaiseksi. Soittelin tässä vaiheessa myös auton edelliselle omistajalle. Hän kertoi osuneensa autolla peuraan, niin kuin karvatkin paljastivat. Aika pienistä vaurioista tämän hintaluokan (ja vähän kalliimmatkin) autot lunastukseen menevät. Korjaustyö on kallista ja tämänkaltaiseen vähän erikoisempaan autoon osien etsiskelykin voi olla hankalaa. Tosin pääosa tarvittavista osista löytyy normaaleista saman aikakauden A8 Audeista, pois lukien maski ja puskurin alaritilä ovat S8:ssa omanlaisia.




Tori.fi:stä löytyikin yksi facelift A8 osiksi Kanta- Hämeestä, josta oli saatavilla kaikki tarvittavat osat kokonaisedulliseen hintaa. Kokonaisedullista hintaa selittää osin se, että lupasin itse purkaa tarvittavat osat. Autossa tosin oli Xenon plus valot ja omassani oli perus xenonit. Pikaisen nettiselailun perusteella Xenon plus umpiot on äärimmäisen helppo retrofitata, liittimet kiinni ja kaikki toimii. Listasin myös kaikki muut rikkinäiset osat autostani ja sainkin lähes kaikki tarvittavat osat samasta autosta. Perusmallin maski ja puskurin alaritilä olisi tietysti myöhemmin korvattava S8- mallin alkuperäisillä, mutta näillä osilla voisin katsastaa auton. Jostakin kumman syystä eksyin vielä Ebay- sivustolle etsiskelemään alkuperäisen kaltaista xenon- umpiota ja hyväkuntoinen sellainen löytyikin Itävallasta. Tilasin sen. Ajatuksena oli myydä toinen pari heti kun päätän kummat tähän autoon laitan.

Päätin, että haen osat Helsinkiin suuntautuneen työmatkan päätteeksi. Lakki siis kouraan ja puolisolta auto lainaan. Osien hakeminen onnistuikin ilman ongelmia. Uskoisin, että tilanne oli osien myyjällekin ikimuistoinen. Ehdin auton luokse ennen osien myyjää ja sovimme, että voin aloittaa purkamisen heti kun paikalle ehdin. Olin pakannut mukaan kaikki tarvittavat työkalut, mutta työvaatteet pääsivät unohtumaan. Naureskelin mielessäni, että aivan takuuvarmasti tämän hintaluokan Audit on koottu pukupäällä ja minulla oli kuitenkin vain kauluspaita, olin siis rankasti alipukeutunut. Sain osat kyytiin ja kahvit juotua. Kiitokset vielä osien myyjälle! Seuraavaksi osat kiinni ja katsastukseen.


Osien luovuttaja (harmittaa suunnattomasti kun en ottanut kuvia osien noutokeikasta):


Kommentit

Suositut tekstit