Mujunen Audin kasaus ja korjaus


Autoa purkaessa ei löytynyt mitään kolarin aiheuttamia yllätyksiä, vaan vaihdetavien osien määrä pysyi hyvinkin maltillisena. Postipoika kiikutti hyväkuntoisen xenon- umpion Itävallasta ja päätinkin pultata sen kiinni. Keulapala kennoineen kiinni ja jäähdytysnesteet koneeseen. Vuotoja ei lämmityskäytön yhteydessä löytynyt, mutta negatiivinen havainto oli, että uusi umpio ei pala ja mittaristossa paloi valoihin liittyvä vikavalo. Otin hyllystä uuden xenon- polttimon ja uusi yritys, pimeää edelleen. Onneksi minulla on synkkä menneisyys VAG- tuotteiden parista ja aikoinaan on tullut hankittua VCDS- ohjelma, jolla rakkineen sielunelämää pystyy tutkimaan hyvinkin tarkasti.


Valojen vikakoodit lukuun ja sieltähän löytyi oheinen vikakoodi. Koodi pois ja uusi yritys. Ja valkeus tuli. Oppina itselle ja miksei muillekin: jos umpion irrottaa virtojen ollessa päällä ei valoa saa syttymään ilman vikakoodien poistoa.  




Ajovalon alla olevan koristelista oli myös murtunut kolarissa. Varaosa- auto oli hivenen eri värinen, joten värjäyshommia oli tiedossa. Päätin samaan vauhtiin maalata molemmat listat. Pakkelointihommiksihan se  meni, mutta tulipa melkein paremmat kuin uusina eli ei tässäkään kannattanut oikoa. Maalin hain värikoodilla paikallisesta varaosaliikkeestä ja lakkaa löytyi hyllystä.



Samalla kun auto oli nosturilla, päätin vähän tsekata myös alustaa katsastusta silmällä pitäen. Koeajolla havaitsin, että V8:n sulosävelet kuuluivat vähän liian voimakkaina ja syy koville äänille löytyikin välittömästi. Pakoputki vuosi useammasta kohtaa ja oli oikeastaan kokonaan poikki kohdasta, josta putkea oli aikoinaan hitsattu. Hitsaussaumat johtuivat poistetusta keskivaimentimesta, joka oli korvattu suoralla putkella. Takaäänenvaimennin ja katalysaattorit oli sentään jätetty paikoilleen. Hain muutaman uuden pakoputkiklemmarin ja pakoputken korjauskittiä. Vähän Kemppiliimaa pohjalle ja uudet klemmarit korjausmassan kanssa paikoilleen. Problem solved. Pakoäänet olivat toki edelleen liian kovat omaan makuun, mutta nyt putki oli katsastuskunnossa ja autosta olisi mahdollista mitata pakokaasut.




Auton alustaa tarkistaessa huomasin vielä muutaman epäkohdan, jotka piti laittaa kuntoon ennen katsastusta. Yhdestä alatukivarresta oli pallonivelen kumi revennyt ja nivelkin oli jo väljä. Kyseinen tukivarsi oli jo jossakin vaiheessa vaihdettu muiden alatukivarsien ollessa alkuperäisiä. Tässä taas nähdään halpojen tarvikeosien laatu. Kannattaa aina ostaa riittävän hyvälaatuisia osia, jos ei halua samoja osia kovin usein vaihtaa. Rikki oli myös kuljettajan puoleisen ulomman vetonivelen suojakumi. Putsasin nivelen tarkasti, laitoin uudet rasvat ja suojasin komeuden uudella kumilla.  








Nyt auton piti olla valmis katsastukseen, mutta vähän se vielä vastusteli. Testailimme juniorin kanssa Audin kiihtyvyyttä hallin pihassa ja niinhän siinä kävi, että airbagin valo paukahti tauluun. Onneksi VCDS oli käsillä ja totesin, että vikavalon aiheutti apukuskinpenkin tunnistinmatto. Vikakoodin nollaus ei auttanut vaan vika tuli heti takaisin. Huomasin asiaa tutkiessani, että vikavalo sammuu, jos penkillä istuu, mutta syttyy heti kun penkiltä nousee. Pohdin hetken erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja. Katsastuksen suhteen ongelman voisi ratkaista kahdellakin eri tavalla: 1. Istuu apukuskin paikalla koko katsastuksen ja ei suostu nousemaan ylös, vaikka pyydettäisiin. 2. Lataa reppuun muutaman tiiliskiven ja laittaa sen apukuskin penkille katsastuksen ajaksi. Nopeasti päädyin kuitenkin vaihtoehtoon numero kolme eli selvittämään ja korjaamaan vian. Netistä löytyikin useita kohtalotovereita, eli vika on hyvin yleinen S8:ssa ja sporttipenkein varustetuissa A8:ssa. Jostakin kumman syystä Recaro on päättänyt varustaa penkin kahdella erillisellä tunnistinmatolla, joista toinen on penkin säädettävässä reisituessa. Syytä tälle en keksinyt, yleensä tunnistinmatto on vain istuinosassa. 

Säädettävän reisituen matto hajoaa ja virtapiiri katkeaa. Yleinen korjaustapa kyseiselle vialle on ohittaa reisituen tunnistinmatto. Tällä tavalla tehtynä istuinosan tunnistinmatto toimii edelleen ja tunnistaa matkustajan kuten kuuluukin. Penkkiä ei edes tarvitse irrottaa vaan johtoihin pääsee käsiksi, kunhan vain penkin nostaa yläasentoon. Mittasin piuhat ja toden totta reisituen tunnistinmatto oli mykkä. Tunnistinmatolle menevät piuhat poikki ja yhteen, olipa kerrankin helppo korjaus. Tarkistin vielä VCDS:llä, että matkustajan tunnistaminen toimii edelleen niin kuin sen kuuluukin. 



Kuvan jälkeen juotin johdot asiallisesti yhteen ja suojasin kutistesukalla.




Nyt auto oli valmis katsastukseen ja sen myötä voisin aloittaa kunnolla talviautohaasteen. Vaurioituneena liikennekäytöstä poistettu ajoneuvo vaatii rekisteröintikatsastuksen ja säädösten mukaan vähintään nelipyöräsuuntauksen ennen katsastusta. Pyöränsuuntaus on muutenkin hyvä teettää aina silloin tällöin, jotta ajo-ominaisuudet pysyvät kunnossa ja renkaat kuluvat tasaisesti. Audissakin arvot olivat hivenen tehdasarvojen ulkopuolella. Tämä ei kuitenkaan johtunut millään tavalla peurakolarista, vaan ajan mittaan pyöränkulmat karkaavat ohjearvoista. Seuraavaksi katsastusaikaa varaamaan.



Kommentit

Suositut tekstit