Mujunen Katsastus ja siihen valmistautuminen

 

Rekisteröintikatsastukseen ei saanutkaan enää aikaa samalle viikolle, joten päätin vähän puunata autoa katsastuskuntoon. Olen ottanut tavaksi viedä autot leimalle puhtaina, siisteinä ja korjattuna. Katsastushenkilötkin tuntuvat arvostavat tapaa ja olen muutaman kerran kuullutkin lausahduksen: "näitä sun autoja on mukava katsastaa, kun ovat aina kunnossa". Nahkapenkit saivat maistaa perinteistä "kissasaippuaa" ja päälle Furniture Clinicin nahansuoja-aine. Mainitsin aiemmin, että autossa oli melko ummehtunut hajua ja kostea ilmasto. Päätin siis pestä myös lattiamatot. Kärcherin painehuuhtelulaite on loistava vehje kangaspenkkien ja mattojen pesuun.





Kuskin jalkatilassa olikin mukavat jäljet vesirajasta ja olihan se edelleen kosteakin. Jostakin tulee siis vettä sisälle. Kokemukseni perusteella tämä on melko tyypillistä VAG- tuotteissa. Maton pesun lisäksi oli siis käytävä läpi mahdolliset vuotokohdat.



Ensimmäisinä tutkailin ilmastoinnin kondenssiveden "poistoletkut". Keskikonsolin sivuverhoilut täytyy poistaa, jotta noihin pääseekin hyvin käsiksi. Kuskinpuolen letku olikin kokonaan irti, joten syyllinen saattoi löytyä helposti. Kiinnitin letkun ja puhaltelin ne vielä puhtaaksi paine-ilmalla.



Päätin ensimmäisestä löydöksestä huolimatta käydä läpi myös tuulilasin edessä olevan kaukalon vedenpoistot. Kuvassa näkyvät poistoreiät olivat auki ja muutenkin kaukalo näytti kuivalta. Kuvassa numerolla 27 näkyvät poistoputket oli helppo puhdistaa, mutta lämmityslaitteen alla oleva päävedenpoisto numero 26 olikin astetta kinkkisempi. Helpoimmalla tavalla sen sai putsattua auton alta käsin. Auto nosturilla ylös ja sieltä ronkkimalla + paineilmalla putsaus onnistui hyvin.




Sisustasta tuli putsauksella lähes uutta vastaava, paitsi että oviverhoilujen "kahvoista" oli kumipinnoite kulunut erittäin ikävän näköiseksi. Quick and dirty- ratkaisuna päätin kokeilla koko mustan pinnoitteen poistoa. Pinnoite lähtikin hyvin ihan normi tinnerillä. Alemmassa kuvassa näkyy kahva pusattuna. Ajattelin myöhemmin vielä maalata ne mustiksi kumimaalilla. Saapa nähdä miten kumimaali tuossa kestää.





Vanhana pussihousuna lähes ensimmäisenä hankintalistalla oli Audin alkuperäiset vanteet talvirenkaille. Yllättävää kyllä alkuperäisiä S8:n vanteita ei niin vain löytynytkään. Onneksi yhdet 5X112 jaolla olevat 18- tuumaiset vanteet kuitenkin löytyi ja vieläpä Tampereelta. Pitkähkön kaupan hieronnan jälkeen kaupat saatiin syntymään. Nämä vanteet on ilmeisesti vähän uudemman S4:n vanteet joissa on vähän pienempi et kuin S8:n alkuperäisissä, joka onkin vain hyvä asia.



Talvirenkaiksi ostin Continentalin CVC 7, tietysti käytettyinä. Renkaat ja vanteet piti saada kaverin pajalle rengaskoneen ääreen. Käyttöauton virkaa toimitti Audin telakalla ollessa BMW 325 cabrio, joka ei ole aivan kaikista kätevin esimerkiksi 18- tuumaisten renkaiden siirtelyyn. Useamman reissun jälkeen renkaat oli siirretty rengaskoneiden ääreen.



Lopussa kiitos seisoo, eli seuraavana maanantaina löytyikin vapaa aika rekisteröintikatsastukselle. Mitään valitettavaa ei katsastuksessa löytynyt.💪 Saatesanoin: "hienoksi olet taas laittanut" tuore leima paperiin ja auto takaisin liikennekäyttöön. Kisa voi siis alkaa!


Kommentit

Suositut tekstit