Vehkeiden vertailua
Joulukuun alussa laitteet oli sikäli ajovalmiina, että sovimme treffit puolueettomalle maaperälle pikaiselle vastustajan kalustoon tutustumiselle.
Konepeltien alla sylinterimäärä täsmäsi. Audin moottorin sijainti on huomattavan edessä, Rangen painojakauma taitaa olla optimaalisempi. Toki Audi voittaa keveydessä.
Rangen testaus
Ennen kuin hyppäsin Rangen puikkoihin täytyy paljastaa yksi asia mitä Kuutio ei onneksi huomannut koeajon päätteeksi (oli ehkä niin haltioitunut S8:n ajokokemuksesta). Kuution nauttiessa Audin täydestä suorituskyvystä pamahti tietysti moottorinvikavalo tauluun, onneksi Audin insinööreiksi ei ole valikoitunut samankaltaisia sadisteja kuin Bmw:llä. Bemarin perinteinen bling ääni on varmasti aiheuttanut enemmän sydänkohtauksia kuin huono ruokavalio. Audissa valo syttyy huomaamatta ilman ylimääräisiä ääniä.
Aiempi kokemukseni Rangeista oli olematon eli sitä ei siis ollut. Jonkin verran saman konsernin tuotteista oli toki kokemuksia muutaman Jaguarin ja Discovery kolmosen ja nelosen muodossa. Odotuksissa oli, että Range olisi hyvin samankaltainen kuin Discotkin.
Kuskin paikalle kiipeäminen oli hyvin erilainen kokemus kuin Audin kuskinpaikalle laskeutuminen. Edellinen kuljettaja ei ollut vielä niin sinut autonsa kanssa, että muistaisi käyttää queen's buttonia kyytiin nouseminen helpottamiseksi. Näkymä paikalta tuntui hyvin kotoisalle ja samankaltaiselle kuin Discoveryissa, sillä erotuksella, että ratti on kokoa kuorma-auto. Sisusta yleiskunto oli lähes erinomainen ja pienellä fiksailuilla siitä saa lähes uutta vastaavan. Kaikki tarvittavat varusteet tuntuivat toimivan paitsi penkinlämmitin jätti tunnelman viileäksi. Mukava huomata, että Kuutiollakin on edes jotakin pientä mukavaa puuhasteltavaa tulossa.
V8 Diesel käynnistyi melko sivistyneesti ilman ylimääräisiä tärinöitä. Fiilis oli hyvin erilainen verrattuna pakoputkiviritettyyn S8:iin, joka käynnistyy kiukkuisen oloisesti. Tunnelma on seesteisen rauhallinen. Suuntaisin maantielaivan keulan tutulle koeajolenkille. Huolimatta Rangen varsin mittavasta omapainosta auto tuntui liikkuvan hyvin kevyesti ja vaivattomasti Suuntavakaus on erinomaisella tasolla ja näkyvyys ulos on hyvä. Jousitus nielee isommat epätasaisuudet tehokkaasti, mutta on hivenen pintakova ainakin odotuksiini nähden. Äänimaailma säilyy siedettävän normaaleissa maantienopeuksissa. Nopeuden noustessa tuulen suhina lisääntyy merkittävästi, joka ei sinällään yllätä, kun katsoo Rangen muotoilua.
Kaiken kaikkiaan Range jättää erittäin positiivisen kokemuksen ja on varmasti talviautojen aatelia. Ilmajousituksen ansiosta maavaraa saa kasvatettua entisestään ja kunnollinen neliveto takaa hyvän etenemiskyvyn. Audi ja Range ovat hyvin erilaisia, mutta toisaalta myös hyvin samanlaisia. Kummatkin ovat oman aikakautensa high end- tuotteita ja hakkaavat ajokokemuksena ja fiiliksessä monet uudet hajuttomat ja mauttomat nykyautot. Pikkurahalla saa valtavasti, kokemuksia, hyvää mieltä, fiilistä ja voihan niitä ongelmiakin tulla.
Sisäinen seikkailija kyllä heräsi ja ihastui Rangeen. Tästä on mukava jatkaa kisailua ja odotankin jo innolla vaihtoviikkoa.
Kehumme
- Yleistä fiilistä ja tunnelmaa
- ajettavuutta kokonaisuutena
- Riittävää suorituskykyä
- Keskinäytön grafiikoita
Moitimme
- melutasoa verrattuna Audiin
- Kuorma-auton rattia
- Pientä puhdittomuutta
Rangen keskinäyttö oli aivan ihana kokemus. Nykynörteille se saattaa näyttää hivenen vanhanaikaiselle, mutta omaa silmää grafiikat hivelivät, hitaahko toiminta ihastutti ja alkukantainen kosketusnäyttö riemastutti. Täyden kympin suoritus! Odotan innolla navigaattoreiden ja auton valikoiden tarkempaa vertailua. Kuvassa näkyvissä ajotapa- valikko.
Kommentit
Lähetä kommentti