Vehkeiden vertailua

Joulukuun alussa laitteet oli sikäli ajovalmiina, että sovimme treffit puolueettomalle maaperälle pikaiselle vastustajan kalustoon tutustumiselle.



Konepeltien alla sylinterimäärä täsmäsi. Audin moottorin sijainti on huomattavan edessä, Rangen painojakauma taitaa olla optimaalisempi. Toki Audi voittaa keveydessä.


Audin testaus

Ensimmäiseen ajovuoroon arvottiin Kuutio. S8:a olikin kiintoisa päästä koeajamaan. Itsellä on aikoinaan ollut Audi 100 2,8 quattro vuosimallia 1991 - toisena vertailukohtana toimisi S8:n sukupolven kilpailija, ajonautintoa aikoinaan tarjonnut E38 740iA. 

Talviauto-ominaisuuksia ei vielä tässä kohtaa päässyt arvioimaan, keli kun oli enemmänkin syksyinen. Ulkoisesti Audi oli ikäisekseen oikeinkin ryhdikäs. Perä hieman alhaalla, mutta ei arvostella keskeneräistä projektia. Sisusta tuossa on ikään ja kilometreihin nähden erinomaisessa iskussa. Sinänsä tylsät mustat nahkat olivat ikääntyneet tyylikkäästi, sanoisin että Rangea laadukkaammin. Ajoasennon sai vaivatta kohdilleen.

Ajossa V8 vetää nöyrästi, 5-pykäläisen pitkät välitykset sopii autobaanan nielijään sangen hyvin. Paikaltaan kiihdyttelyyn tätä ei ole tehty, ohituskiihtyvyys - joka onkin käytännössä se tärkeämpi juttu - tuntui erittäinkin ripeältä. Rangen jälkeen Audi tuntui ajossa suorastaan kevyeltä ja ketterältä. Ohjaustuntuma on hyvä ja täsmällinen.

Pakoäänet ovat kiihdyttäessä makoisat, mutta tuolla putkistolla maantievauhdissa - mitenkä sen muotoilisi - sietämättömät. Toinen miinuspuolelle mieleen jäänyt asia oli rullatessa moottorijarrutuksen puute, tuntuma oli kuin jollain nykybemarilla "eco pro" -asetuksella ajaessa. Laatikko ei vaihtanut risteyksiin rullatessa pienemmälle totuttuun aikaan, kuten olettaisi. Mutta tuo todettiin viaksi, ei ominaisuudeksi, ja hoituisi varmasti kuntoon Mujusen hellässä huomassa.

Muistikuvat takavuosilta eivät tietenkään ole kovin täsmälliset, mutta tunnistin selvän sukulaisuuden vanhaan Audiini. E38:iin verrattuna Audissa oli selvä tehoetu eikä tuossa pienellä rauhallisella testilenkillä mitään negatiivista sinänsä siihenkään verrattuna mieleen tullut. Joltain osin Audi on tuon aikakauden Bemaria modernimpi, mm. navin ohjeistukset sai selkeästi mittariston keskelle näkymään. Ei sillä että tuon aikakauden navilla nykyään kovin paljon käyttöä olisi. Mutta hienoa tekniikkaa jo tuohon aikaan. On klisee sanoa, että Audi on hieman insinöörimäinen - sielutonkin ehkä - mutta sanon silti.

Kokonaisuutena vanha S8 tarjosi hienot kyydit, pääosa nykyautoista jää toiseksi monilla mittareilla. Rangeen verrattuna Audi on totta kai täysin eri tyylinen talviautovalinta, mutta hyvä valinta varmasti. Jäinkin mielenkiinnolla odottamaan kunnon testausta talvikeleissä, toivottavasti myöhemmin järjestyvänä vaihtoviikkona.

Kehumme
- moottorin vetoa
- laatuvaikutelmaa
- ajettavuutta kokonaisuutena

Moitimme
- melutasoa tasaisessa ajossa
- sieluttomuutta
- talvikelin puutetta

Rangen testaus

 

Ennen kuin hyppäsin Rangen puikkoihin täytyy paljastaa yksi asia mitä Kuutio ei onneksi huomannut koeajon päätteeksi (oli ehkä niin haltioitunut S8:n ajokokemuksesta). Kuution nauttiessa Audin täydestä suorituskyvystä pamahti tietysti moottorinvikavalo tauluun, onneksi Audin insinööreiksi ei ole valikoitunut samankaltaisia sadisteja kuin Bmw:llä. Bemarin perinteinen bling ääni on varmasti aiheuttanut enemmän sydänkohtauksia kuin huono ruokavalio. Audissa valo syttyy huomaamatta ilman ylimääräisiä ääniä.  

Aiempi kokemukseni Rangeista oli olematon eli sitä ei siis ollut. Jonkin verran saman konsernin tuotteista oli toki kokemuksia muutaman Jaguarin ja Discovery kolmosen ja nelosen muodossa. Odotuksissa oli, että Range olisi hyvin samankaltainen kuin Discotkin.  

Kuskin paikalle kiipeäminen oli hyvin erilainen kokemus kuin Audin kuskinpaikalle laskeutuminen. Edellinen kuljettaja ei ollut vielä niin sinut autonsa kanssa, että muistaisi käyttää queen's buttonia kyytiin nouseminen helpottamiseksi. Näkymä paikalta tuntui hyvin kotoisalle ja samankaltaiselle kuin Discoveryissa, sillä erotuksella, että ratti on kokoa kuorma-auto. Sisusta yleiskunto oli lähes erinomainen ja pienellä fiksailuilla siitä saa lähes uutta vastaavan. Kaikki tarvittavat varusteet tuntuivat toimivan paitsi penkinlämmitin jätti tunnelman viileäksi. Mukava huomata, että Kuutiollakin on edes jotakin pientä mukavaa puuhasteltavaa tulossa.

V8 Diesel käynnistyi melko sivistyneesti ilman ylimääräisiä tärinöitä. Fiilis oli hyvin erilainen verrattuna pakoputkiviritettyyn S8:iin, joka käynnistyy kiukkuisen oloisesti. Tunnelma on seesteisen rauhallinen. Suuntaisin  maantielaivan keulan tutulle koeajolenkille. Huolimatta Rangen varsin mittavasta omapainosta auto tuntui liikkuvan hyvin kevyesti ja vaivattomasti Suuntavakaus on erinomaisella tasolla ja näkyvyys ulos on hyvä. Jousitus nielee isommat epätasaisuudet tehokkaasti, mutta on hivenen pintakova ainakin odotuksiini nähden. Äänimaailma säilyy siedettävän normaaleissa maantienopeuksissa. Nopeuden noustessa tuulen suhina lisääntyy merkittävästi, joka ei sinällään yllätä, kun katsoo Rangen muotoilua.

Kaiken kaikkiaan Range jättää erittäin positiivisen kokemuksen ja on varmasti talviautojen aatelia. Ilmajousituksen ansiosta maavaraa saa kasvatettua entisestään ja kunnollinen neliveto takaa hyvän etenemiskyvyn. Audi ja Range ovat hyvin erilaisia, mutta toisaalta myös hyvin samanlaisia. Kummatkin ovat oman aikakautensa high end- tuotteita ja hakkaavat ajokokemuksena ja fiiliksessä monet uudet hajuttomat ja mauttomat nykyautot. Pikkurahalla saa valtavasti, kokemuksia, hyvää mieltä, fiilistä ja voihan niitä ongelmiakin tulla.

Sisäinen seikkailija kyllä heräsi ja ihastui Rangeen. Tästä on mukava jatkaa kisailua ja odotankin jo innolla vaihtoviikkoa. 


Kehumme

- Yleistä fiilistä ja tunnelmaa

- ajettavuutta kokonaisuutena

- Riittävää suorituskykyä

- Keskinäytön grafiikoita

 

Moitimme

- melutasoa verrattuna Audiin

- Kuorma-auton rattia

- Pientä puhdittomuutta

 

Rangen keskinäyttö oli aivan ihana kokemus. Nykynörteille se saattaa näyttää hivenen vanhanaikaiselle, mutta omaa silmää grafiikat hivelivät, hitaahko toiminta ihastutti ja alkukantainen kosketusnäyttö riemastutti. Täyden kympin suoritus! Odotan innolla navigaattoreiden ja auton valikoiden tarkempaa vertailua. Kuvassa näkyvissä ajotapa- valikko.




Koeajon jälkeen Audista löytyi seuraavat vikakoodit. Asiaan sen enempää tutustumatta veikkaisin aiheuttajaksi imuvuodon tai ongelmia lukuisissa alipaineletkuissa. Kuittasin valon pois, aiheuttaja selvinnee myöhemmin.





Kommentit

Suositut tekstit