Takapenkkien reunapaikat tässä yksilössä lämpenevät perinteisin vastuksin, mutta edessä on istuinten jäähdytys ja lämmitys. Jo hankittaessa tuli testattua, että lämmitys ei toimi. Puhaltimet lähtivät hurisemaan, mutta sammuivat parin sekunnin kuluessa.
Toiminta perustuu peltier-yksikköön, eli puolijohteeseen joka joko lämpenee tai jäähtyy tarjotun sähkövirran napaisuudesta riippuen. Peltierin läpi puhalletaan ilmaa joka kulkeutuu penkin selkänojaan tahi istuimeen. Istuinosalle ja selkänojalle on oma yksikkö ja puhallin.
Google kertoi, että tyyppivikana ilmakanava selkänojassa menee poikki. Tällöin lämmitettäessä peltier ylikuumenee ja lämmitys menee sitten pois päältä. Pelkän istuinosan toimintaa ei pysty testaamaan erikseen, sillä namiskuukkelista saa lämpenemään joko pelkän selkänojan tai sitten istuinosan ja selkänojan.
Joulukuussa suoritin pientä diagnoosia GAP IID -työkalulla livedataa lukien
Eli kuskin penkin yksiköt lämpenivät mutta tosiaan sammuivat muutaman sekunnin päästä. Pelkääjän penkissä selkänojasta ei tullut mitään lukemaa mutta istuinosa näytti reagoivan ennen sammumista. Tästä voisi päätellä, että kuskin penkissä peltierit olisivat kunnossa, mutta ilmakanava rikki. Pelkääjän selkänojan peltier olisi arvatenkin pimeänä.
Diagnoosin vahvistamiseksi purin kuskin penkin selkänojan yksikön esiin. Tuo onnistuu penkkiä autosta poistamatta, näin ensimmäisellä kerralla noin puolen tunnin ähräämisellä, kun ihmetteli miten mikäkin hilu irtoaa ja paljonko muovipaneeleita uskaltaa väännättää. Välivaiheista ei tullut kuvia, mutta käytännössä siis selkänojan takapaneeli piti poistaa.
Poikkinainen muovikanavahan sieltä paljastui. Penkissä menee melko terävä poikittaisrauta tuossa kohtaa. Hyvin syönyt Range Roverin kuski kun sitten hieroo selkäänsä tuota vasten, on lopputulos tämä. Väittäisin suunnitteluvirheeksi.
Korvaavia yksiköitä saa valmistajalta noin 400 punnan hintaan kappaleelta, mutta onneksi tämä on niin yleinen tyyppivika, että muovikanavia ja peltiereitä saa erikseen harrastajien Kiinassa teettämänä. Kasasin tuossa kohtaa vaan penkin takaisin läjään - mikään liima/teippiviritys kun ei kauaa kestäisi - ja tilasin kaksi muovikanavaa ja yhden peltierin, siellä oletuksella että pelkääjän penkistä sekin olisi siis sökö. Hintaa osille tuli reilu satanen. Myyjä oli muuten Kiovasta.
Pari viikkoa myöhemmin paketti saapui, joten kuskin selkänoja taas auki ja purkamaan yksikkö irti. Tällä kertaa tähän pisteeseen pääsikin jo 10 minuutissa. Puhaltimen imupuolella on muuten myös suodatin, jota kukaan ei varmasti koskaan putsaa, kun kovin huoltoystävällinen paikka tuo ei ole. Suodatinta ei saa vaihdettua repimättä koko yksikköä käteen tuolta.
Liitin ja pari pulttia irti ja koko komeus oli työpöydällä. Suodattimesta sai puhalleltua melkoisen läjän tomua.
Paketista uutta kanavaa
Ja paketti kasaan
Kytkin tuon liittimeensä ennen pujottelua penkin väliin, niin näkisi onko korjaus onnistunut. Auto käyntiin ja lämmöt täysille...
... ja sehän suostui lämpenemään eikä sammunut. Tässä kohtaa nuoruuden innolla änkesin yksikön paikoilleen ja kasasin penkin siirtyäkseni pelkääjän puolen kimppuun.
Pelkääjän penkin yksikkö tulikin esiin jo noin 5 minuutissa, kun tiesi niksit. Täällä oli kanavaa joku koittanut teippailla kuntoon joskus
Ilmavirtaus tuossa olisi kunnossa, joten olin vakuuttunut, että peltier-elementti olisi syytä vaihtaa. Sehän ei myöskään ilmoitellut lämpötilaansa livedataa luettaessa. Tai ainakaan lämpötila ei noussut lämmitettäessä.
Ilmakanava pois, pari ruuvia irti ja peltierin sai käsiin
Uusi yksikkö oli logoton mutta päällisinpuolin "alkuperäistä" vastaava. Neljä johtoa poikki liittimen ja yksikön välistä, uusi kolvaten paikoilleen ja kutistesuukkaa ympärille.
Sitten taas liitin kiinni ja testaamaan. No, tämä remonttihan ei vaikuttanut onnistuneelta, selkänoja tarjosi edelleen tuota kymmentä astetta ja puhallin sammahti parin sekunnin kuluttua.
Tuttu vikakoodi oli myös tarjolla.
Tässä kohtaa tuli mieleen, että fiksumpi kaveri olisi saattanut ihan alkuun testata pelkääjän penkin toimivaksi todetulla kuskin penkin yksiköllä. Mutta kuskin penkki oli tosiaan tullut kasattua ja tuossa kohtaa yötä en jaksanut sitä enää alkaa purkaa.
Eli pelkääjän penkki jäi keskin, vaihtoehtoina mielestäni on
- uusi peltier ei pelitä tai
- vika on muualla, kuten johdoissa moduulin ja peltierin liittimen välissä
Testataan jossain kohtaa kuskin yksiköllä siis. Veikkaisin että tuolla se toimii...
Puoli voittoa kuitenkin ja oma mukavuus on nyt kuitenkin kunnossa: auto webastoituu, ratti, tuulilasi ja penkki lämpenee. Sehän on pääasia.
Mainittakoon, että haittapuolena perinteiseen vastukselliseen penkinlämmittimeen verrattua lämpeää tämä hieman hitaammin. Muutaman minuutin jälkeen kuitenkin lämpöä riittää enemmän kuin tarpeeksi ja säädön saa kääntää yhden pylpyrän kohdalle, joka riittää hyvään peruslämpöön.
Kommentit
Lähetä kommentti