Kuution nahkat ja webasto

Joulun pyhinä oli lopulta aikaa paneutua webastoon, joka olisi auton talvikelpoisuudelle olennainen varuste. Pienimmän vaivan tie olisi ottaa purkaamosta saapuneesta yksiköstä pelkkä kiertovesipumppu ja vaihtaa se paikoilleen. Siispä ennen auton purkamista olisi järkevää testata, että varaosa olisi ehyt.


Eli varaosasta vesipumpun liitin irti ja 12V tarjolle.

Noh, sehän ei herännyt. Yleismittarilla vielä varmistelut ja ei se auttanut kuin uskoa, että sökö se on. Raportoin tilanteen Mujuselle ja hän muisteli omistavansa ehjän Thermotopin vesipumpun - mainiota. Sovittiin treffit Mujusen tallille muutaman päivän päähän.

Jotain piti kuitenkin tuonakin iltana omalla tallilla saada aikaan. Penkinlämppäriin tai parkkitutkaan ei vielä hiluja ollut, mutta nahkamaalia olin tilannut aiemmin, joten vuorossa oli kuskin konttorin entraus.




Penkin reunat, kyynärnoja ja ovenkahva olivat kärsineet eniten. Onneksi varsinaisia reikiä tai repeämiä ei ollut, joten kohtuullisen pienellä vaivalla nahkat saisi ihan riittävän hyvään kuntoon.

Kunnollinen putsaus, heavy filleriä pahimpiin vekkeihin, kuivattelua, kevyempää filleriä ja maalia lukuisia kerroksia - ja alkoihan se näyttää paremmalta:




Maalasin vain reunapaneelit penkistä ja kuvassa näkyy vielä hyvin sävyero rei'itettyyn keskiosaan. Tuokin tasaantui kunnollisen keskiosan putsauksen jälkeen huomaamattomaksi.

Parin päivän päästä ajelin Mujusen tallille webaston parissa jatkamaan. 

Mujunen puuhailemassa

Webasto on akun alla, eli akku ja sen pohjalevy pois, jotta liittimet sai esiin.


Lisäksi etupyörä ja sisälokari oli tarpeen purkaa, jotta itse vesipumppuun pääsee käsiksi. Näistä vaiheista ei kuvia tullut talteen. Mujusen ja toisen vannoutuneen brittiautoharrastajan kanssa homma kävi kädenkäänteessä. Mujusen vesipumpun letkulähdöt olivat eri kulmassa, mutta tuon osan sai omasta vaihdettua. Hieman jäähdytysnestettä operaatiossa poiskaranneen tilalle ja testaamaan - sehän toimi!

Kaikissa TDV8:issa on webasto, mutta ajastus tai kaukosäätö on ollut lisävaruste. Eli oletuksena webasto lähtee jauhamaan kone kylmästä käynnistettäessä, mutta esilämmitys on ollut optio. Kotitallille päästyä koitin GAP IID:llä, saisiko ajastukset käyttöön pienellä koodauksella.



Muutaman sekunnin ruksutuksen jälkeen virrat päälle ja kas:


Ajastuksen lisäksi kaukosäätö olisi monestikin kätevä. Pengoin takakontin kyljestä Thermotop-yksikköä esiin, josko kaukosäätimen tilaamalla ja parittamalla sekin onnistuisi. Valitettavasti penkomisen tuloksena oli tyhjä liittimen pää. Eli vastaanotinta ei ole, mutta ebaystä niitä toki saa ja sitten tuon saa toimimaan vaikka kännykkäohjauksella. Jätin tuon option vielä hautumaan.

Nyt auto olisi jo sangen talvikelpoinen: webasto, lämmitettävä ohjauspyörä ja tuulilasi. Penkki pitäisi vielä saada lämpenemään niin kelpaisi ajella.



Kommentit

Suositut tekstit