Mujunen viritykset pois

 Aiemmin oli jo juttua bensantuoksusta takakontissa ja hajun lähdekin oli melko helposti pääteltävissä. Monenlaisia virityksiä on tullut autoissa nähtyä, mutta tämä menee helposti top kolmoseen. Takakontista löytyi siis ylimääräinen bensapumppu! Siellä se surisi auton käydessä. Ensi ajatus oli, että pumpulla on korvattu alkuperäinen pumppu tms.



Räjäytyskuvan perusteella tankkiin on kummallakin puolella oma luukku. Kuskin puolella pitäisi olla polttoainemittarin anturi ja apukuskin puolella toinen anturi ja bensapumppu. 



Audin erittäin tilava takakontti mahdollisti siedettävän työskentelyasennon. 



Kuskinpuolen luukun alta paljastuikin ihan itse asennetut letkulähdöt. Polttoainemittarin anturin kanteen oli porattu reiät ja asennettu lähdöt kahdelle bensaletkulle. Jälkiasenteiseen pumppuun oli ryöstetty heräte alkuperäiseltä pumpulta ja johdot vedetty suoraan akulta ja vieläpä rele välissä. Ihan viimeisen päälle!



Mietiskelin viritystä purkaessani, että olisiko letkut jotenkin yhdistetty tankin sisällä imuletkuun ja korvattu alkuperäinen pumppu tällä systeemillä. Amerikan foorumeiden perusteella alkuperäinen bensapumppu maksaa noin 900€ ja tarvikkeita ei muka olisi saatavilla. Olin kuitenkin jo etukäteen tilannut Aeromotorssilta laadukkaan tarvikepumpun noin neljänkymmen Euron hintaan. 
Yllätys olikin melkoinen kun sain anturin esiin tankista. Jälkiasenteisen pumpun oli ajateltu siirtävän bensaa kaksiosaisen tankin vasemmalta puolelta oikealle puolen. Kuvan polttoaineanturiin kiinnitetystä letkusta pumppu imi bensaa ja pumppasi sen tankissa irtonaisena ollutta letkua pitkin tankin toiseen osaan. Nerokasta! Autossahan oli ominaisuus, että bensa loppui jo mittarin näyttäessä 1/4, eli ihan liian aikaisin. Tämä on netin mukaan hyvin tyypillinen ominaisuus tämän korimallin Audeille. Purin virityksen pois ja kokeilin käykö auto yhä ja kävihän se. Hmm. 
 



Seuraavaksi purin tankin oikean puoleisesta luukusta pumppulaitteen kokonaisuudessaan pois. Se lähtikin irti ilman ongelmia. Systeemi on kiinni pitkällä pultilla ja joissakin yksilöissä se on niin jumissa, että ei lähde ehjänä irti. Sieltähän löytyikin melko tuoreen näköinen tarvikepumppu. Olin lueskellut etukäteen netistä, että pumppulaite on melko haastava saada takaisin oikeaan asentoonsa. Pumpun imuputken pitää osua omaan koloonsa, muuten polttoaine loppuu jo puolessa tankissa. Imuputkessa on myöskin o-rengas jonka päätin myös vaihtaa. 
Kolarivaurioon varaosia hakiessani otin varaosa-autosta talteen myös tankkilaitteen ja mittarin anturin. Ajattelin että niille saattaisi olla vielä käyttöä ja oikeassa olin. Itse asiassa auto josta osat hain oli jäänyt seisomaan bensapumpun vaihdon jälkeen. Tankkilaitetta ei oltu saatu enää takaisin oikeaan asentoonsa. Aika turhasta syystä meni auto osiksi.

Otin varaosa-auton tankkilaitteesta paremman "pohjatiivisteen" ja taiteilin koko komeuden takaisin paikoilleen. Täytyy myöntää, että se vaati useamman yrityksen ennen kuin keksin miten sen saa oikealla tavalla paikoilleen.




Oikeastaan koskaan, en ole ollut niin iloinen bensavalon syttymisestä kuin tämän remontin jälkeen. Aika paljon sai bensaa haistella ja takakontissa könytä, mutta kuntoon tuli. Uskoisin, että juurisyy ongelmalle oli tankkilaitteen pohjatiiviste tai imuputken o-rengas. Koko jälkiasennuspumppu oli aivan turha viritys, eikä siitä ollut mitään hyötyä. Olisi kyllä mielenkiintoista keskustella sen sielun elämästä ratkaisun suunnitelleen asentajan kanssa😆.

Vähän kuin kirsikaksi kakun päälle oli takakontin verhoiluun vielä leikattu reiät lisätyille bensaletkuille. Onneksi varaosa-autossa oli ehjä takakontin verhoilu. Mukavaa kun ei haise bensa takakontissa ja auto toimii taas suunnitellusti.





Kommentit

Suositut tekstit