Menneen talven lumia

 

Palataanpas pitkästä aikaa asiaan ja palautellaan omaankin mieleen havaintoja ja tehtyjä korjauksia viime talvelta.

Ei viikkoa ilman vikavaloja. Aivan alkutalvesta syttyi mittaristoon myös ABS:n vikavalo. Valon syttymiseen liittyi märkä tienpinta ja liian ripeä kiihdytys liikennevirran mukaan. Luistonesto joutui töihin sekä etu- että takapään lyödessä joutavaa ja tässä tulos.

 

Vikakoodi kertoili absi- pumpun epäilyttävästä signaalista. No vikakoodi pois ja tilanne seurantaan. (vikakoodi ei ole uusiutunut tuon jälkeen). 


Seuraavaksi oli sitten vuorossa moottorinvikavalo (jälleen)😆.


Ja jälleen oli VCDS:llä käyttöä. Liian laihalla näyttäisi käyvän. Vikavalon syttymiseen ei liittynyt mitään erikoista, vaan ihan tavallista rauhallista liikennöintiä. Vikavalo pysyi nollauksen jälkeen pois aina muutaman päivän eli jotainhan tuolle oli tehtävä. Bensankulutus tuntui myös hieman suurehkolta, seka-ajossa noin 19,5l/100km.



Tyypillisesti laihalla käymisen aiheuttaa esim. imuvuoto. Tällä kertaa imuvuodon aiheuttaja löytyikin helposti. Alkuun vaihdoin kaikki vähänkin epäilyttävät alipaineletkut ja sen jälkeen laitoin savukoneen puksuttamaan. Suurehko vuoto löytyikin melko helposti. Eipä tuo vuotava venttiilikopantiiviste kovin iso yllätys ollut, aikas vahva palaneen öljynkäry leijui kabiiniin aina tyhjäkäynnillä. Eipä se aiemmin vaihtamani Ridex- merkkinen tiivistekään ollut pitänyt eli molemmat vaihtoon ja laatuosat tilalle. problem solved.



Mittariston edistyksellinen digitaalinäyttö heräsi kylmällä kelillä henkiin todella hitaasti. Mitä kylmempi sen kauemmin kesti herääminen. Vika onkin hyvin tyypillinen ominaisuus tämän ikäisissä A8/S8:ssa. Päätin vähän tutkailla olisiko tuolle mitään tehtävissä. Mittaristo keittiön pöydälle ja paloiksi. Putsailin keskinäytön kontaktit ja korjasin muutaman epäilyttävän juotoksen ja kas näyttö alkoi toimia myös kylmällä! Mielenkiintoista nähdä toimiiko se vielä ensi talvenakin. 



Kuutio ehtikin jo paljastaa, että aiomme jatkaa kisailua myös ensi talven, koska kunnon talvitestit jäivät tekemättä. Toisin kuin Kuution Range, Audi on toimittanut käyttöauton virkaa koko kesän. Sen verran voin tässä vaiheessa paljastaa, että se on tarjonnut lähes huolettomia kilometrejä! Toki muutaman postauksen verran on kesän kokemuksista varmasti kerrottavana. Niistä lisää myöhemmin.




Kommentit

Suositut tekstit