Rangen joulukuun kuulumisia

Tekstin näpyttelyyn tuli hieman pidempi tauko molempien kisailijoiden muista velvoitteista johtuen, mutta yritetäänpä aktivoitua ja päivitellä tilannetta.

Mujunen mainitsikin, että koeajoni lopuksi Audiin syttyi moottorin vikavalo, jota tosiaan en tohkeissani edes rekisteröinyt. Rangen valo ilmoitteli itsestään muutamaa päivää tuota myöhemmin kesken tasaisen maantiekruisailun.

 

Mainittakoon, että muistaakseni tuolloin oli vielä kesärajoitukset, ettei tule sanomista. Olin tietenkin varautunut, että jonkunlaisia vikoja näissä esiintyy ja hankkinut vikakoodinlukijan valmiiksi. GAP IID tool kulkee mukavasti mukana ja yhdistyy bluetoothilla kännykkään.


Moottorin puolelta EGR häiriköi ja imusarjan paine toisena olennaisena, jotka vikavalon voisivat sytyttää. Manifold pressure viittaa tyypillisesti joko esim. imuvuotoihin tai jumittaviin turbon säätövipuihin. EGR-venttiilejä tähän ei kuittien mukaan ollut uusittu, joten niidenkin jumitus olisi sangen mahdollista.

Nollasin koodit ja katsoin näihin liittyen pienen koeajolenkin livedataa.

Kuvankaappaus kertoo, että EGR-venttiilit oli kiinni silloin kun näin pyydettiin (google kertoi, että 5% pienempää lukemaa ne ei näytä) ja molemmat turbot tottelivat kiltisti.



Sylinteripuoliskojen välillä ei mainittavaa paine-eroa myöskään ollut. Koodit eivät heti palanneet ja valo pysyi poissa, joten tässä kohtaa toimenpiteeksi päätin "seurataan ja ihmetellään myöhemmin lisää".



Koodeja lukiessa tuli myös Webastosta oheinen koodi. Näissä on Thermotop C, joka oli itselle aikaisemmista Bemareista tuttu. Koodista pystyi päättelemään, että - arvatenkin - kiertovesipumppu voipi olla sökö tai vaihtoehtoisesti piirikortissa vikaa. Interwebistä löytyi brittiautopurkaamosta nimeltä "Gentlemen of Salvage" vastaavasta Rangesta purettu toimivaksi tuomittu kokonainen Webasto hyvin kohtuulliseen hintaan, joten laitoin sen tilaukseen.


Muita olennaisia koodeja olivat penkinlämppärin vaivat. Lämmityshän ei siis toiminut kummassakaan etupenkissä, jäähdytys toimi joten ainakin puhaltimet olisivat kunnossa. Kirjoittelen Webaston ja penkinlämppärien askarteluista omat postaukset tuonnempana.

Joulukuun edetessä kelit muuttuivat talvisemmaksi. Muutaminakin pakkasaamuina alkoi startti tehdä kiusaa: ensimmäisellä avaimenkäännöllä kuului napsahdus ja hyrähdys, mutta selvästikään startti ei moottoria pyörittänyt. Onneksi toisella yrityksellä hörähti joka kerta. Kuittien mukaan startti oli uusittu maaliskuussa, joten mahdollisesti kyseessä voisi olla kosketushäikkä kaapeleissa. Tuokin vaatisi tutkailua.

Jo pikkupakkasilla myös webaston tarve tuli esiin. Dieselin hukkalämpö ei riitä alkuunkaan kunnolliseen ripeään kabiininlämmittämiseen. Lähiliikenteessä moottorinlämmöt nousivat sangen hitaasti ja lämmitettävää hyttiä on melko paljon.



Joulukuun puolivälin jälkeen keli sahasi nollan molemmin puolin ja tiet olivat moninpaikoin kunnon vesijäässä. Pirellin AT:iden kanssa sai olla malttia mukana, autossa on massaa ja jarrutusmatkat olivat todella pitkiä. Autohan tuli yksillä pyörillä ja en ajoissa löytänyt haluamiani orkkisvanteita. Lopulta Virosta saapui kierros hyväkuntoisia vanteita ja sain pyöräytettyä parhaat mahdolliset nastalliset nakit alle juuri ennen joulua. Palattakoon talviajokokemuksiin myöskin tuonnempana.

Ennen joulua olin kirjannut vikalistalle myös kolisemaan alkaneen takaluukun, jotain oli löystynyt. Viimeiseksi joululahjaksi joku parkkitutka alkoi häirikoimään aaton aattona, GAP IID kertoi että takaa toinen oikealta oli pimeänä joten laitoin sen tilaukseen.

Joulutauolle vetäydyttiin siis suunnitelmana korjata seuraavaksi
- Webasto
- Penkinlämmitykset
- Parkkitutka

Ja lisäksi tutkailua vaatisi starttiongelmat ja todennäköisesti häiriköimään palaava moottorin vikavalo.







Kommentit

Suositut tekstit