Mujunen havaitut pikkuviat kuntoon
Katsastuksen jälkeen alkoi rankka vikojen esiin ajaminen. Jo ennen katsastusta kävi ilmi, että venakopantiivisteet vuotavat rankasti, joten tiivisteet täytyi vaihtaa ensi tilassa. Auton mukana seurasikin yksi Ridex- merkkinen tiiviste, joten lähdin sillä liikkeelle ja laitoin toisen tiivisteen tilaukseen. Ridex- merkkinä ei juuri herätä luottamusta, mutta päätin kuitenkin heittää sen paikoilleen. Vanha tiiviste olikin aivan kovettunut ja lähti irti pienissä paloissa. Uusi tiiviste ei oikein tahtonut asettua paikoilleen, mutta lopulta sain sen istumaan (tai ainakin luulin niin).
Tiivistettä vaihtaessa tarkastelin vähän letkujen ja putkien kuntoa ja huomasin yhden bensaletkun vähän murtuilleen ja päätin vaihtaa senkin samalla. Halkeillut letku oli jo aiemmin vaihdettu ja paikallinen tarvikeliike myi uutta letkua metritavarana täsmälleen samoilla leimoilla. Tuskinpa sekään letku tulee kovin kauaa kestämään...
Ensimmäisten päivien kuluessa huomasin, että Audin lämmityslaite ei toimi suunnitellulla tavalla. Ilmaa ei juurikaan tullut kabiiniin vaikka puhaltimen laittoi puhkumaan täysillä. Järkeilin ajellessani, että sisäkierron läpän tms. täytyy olla kiinni koska ilma ei tuntunut kiertävän. Konehuoneen puolelta näki hyvin läpät, jotka päästävät ilman sisätiloihin ja nehän olivat kokonaan kiinni! Tarkistin tilanteen vielä VCDS:llä ja samaa mieltä oli sekin.
Purin läppiä liikuttavat moottorin pois konehuoneen puolelta. Koska läpät olivat virheellisesti kiinni vaati moottorin irrottaminen vähän väkivaltaa, mutta mitään ei loppujen lopuksi hajonnut. Kun sain moottorin irti ja läpät auki, niin johan alkoi ilmaa virrata kabiiniin. Pihinä miehenä ajattelin selvittää mikä läppämoottoria oikein vaivaa. Aluksi läppiä liikuttava moottori oli täysin mykkä, mutta kun sille antoi riittävästi virtaa, alkoi se jälleen toimia. Rasvailin rattaan ja laitoin palikan takaisin paikoilleen. Problem solved. Laitoin kuitenkin uuden läppämoottorin hankintalistalle, koska en ollut varma korjauksen pitkäikäisyydestä.
Ilmaläpät purettuna ja auki asennossa. Korjauksen jälkeen ilmastoinnin puolelta ei enää vikakoodeja löytynyt.
konehuonetta tarkasteltaessa huomasin, että jäähdytysjärjestelmän ilmausruuvit vuosivat. Vanhana Alfa Romeo- miehenä olin aivan varma, että muoviruuvit olisivat rikki, mutta väärässä olin. Ruuvit ovat varsin tukevaa tekoa ja niihin uskalsi jopa koskea ilman jatkuvaa pelkoa niiden hajoamisesta.
Kaivoin o-rengas lajitelman hyllystä ja vaihdoin vanhat kuoleentuneet renkaat uusiin ja niin loppui vuodot. Voi kunpa nykyäänkin tehtäisiin muoviosat yhtä laadukkaasti.
Takapenkin matkustajat raportoivat toimimattomasta sisävalaistuksesta. Ajoin joskus aiemmin Audi A6:lla huomattavan kilometrimäärän ja niiltä ajoilta muistui mieleen, miten Audin kattovalot korjataan. Sama vikahan siellä oli eli murtunut juotos. Valaisin osiin ja kolvi käteen. Pikkuhomma ja valaistus toimii taas.
Niin kuin odottaa saattoi, on tämän ikäluokan edustusautoon muodostunut jo jonkin verran korjausvelkaa. Edelliset korjaukset olivat kuitenkin melko mukavaa ja palkitsevaa näpertelyä. Itsellä on aina ollut se periaate, että auton pitää olla kunnossa ja kaiken täytyy toimia niin kuin insinöörit ovat ajatelleet. Lisää näpertelyä ja pikkuvikojen hifistelyä jäi vielä jäljelle riittämiin, mutta niistä lisää seuraavissa päivityksissä.
Kommentit
Lähetä kommentti