Melu- ja kiihtyvyysmittaukset
Mujusen laiskistuttua elvytetäänpä blogia ja päivitetään muutama sana tammikuussa tehdyistä mittauksista. Talvi ei tarjonnut parastaan, joten päätimme lykätä varsinaiset talvitestit (vetopito, jäärata jne) tulevalle talvelle - joka siis tarkoitti kisailun jatkamista vuodella - mutta perinteiseen tapaan melutasot ja kiihtyvyydet tuli tarkastettua.
Pakoäänten arviointi on tietenkin makukysymys, mutta Mujusen V8 odotetusti tarjosi hieman suuremmat desibelit teiniputkistollaan mittauksiin sovitulla kierrosluvulla:
Audin melutasot olivat:
70km/h: 75dB
80km/h: 67dB
100km/h: 66dB
Putkisto suosi siis kesänopeuksia, josta tulee runsaat miinuspisteet talvikisailussa.
Range Rover oli ylivoimaisen hiljainen huomioiden, että Mujunen huijasi ja oli asentanut Audin alle talviolosuhteisiin sopimattomat kitkapyörät. Range Roverin tulokset tuorein nastarenkain olivat:
70km/h: neula ei noussut valitulle asteikolle
80km/h: 64dB
100km/h: 67dB
Olennaisella talvinopeudella ero oli siis logaritmisella asteikolla massiivinen 3dB Rangen hyväksi.
Mittaukset toistetaan vertailun vuoksi, kunhan Mujunen mahdollisesti sivistää Audin pakoputkiston ja Rangessa on alla nastattomat AT:t. TM:n testissä RR on aikoinaan näyttänyt 100km/h nopeudessa loistavat 63dB edessä ja 64dB takana, joten pelkällä putken sivistyksellä Audi ei tule pärjäämään.
Kiihtyvyysmittaus suoritettiin melko kuivalla karkealla asfaltilla pikkupakkasella. Pito oli melko hyvä, mutta toki pientä jäätynyttä kosteutta asfaltin pinnassa oli havaittavissa. Kumpikaan kisailija ei lähtenyt hakemaan mitään maksimilähtöä jarrua vasten.
Mujusella oli pientä haastetta talvikeliin sopimattoman rengasvalinnan vuoksi. Taisi myös mokoma luulla, että vehkeet leviää pidon kyykätessä. Alla olevasta suorituksesta on siis vielä nipistettävissä aikaa pois.
Range Rover 2700kg omamassalla ei ole varsinainen kiihdytysauto.
Mittaustulos oli 10,2 sekuntia sangen eleettömästi. 18 vuotta sitten kesäkelillä luvattu arvo on 9,5 sekuntia, joten tulosta ei voi pitää lainkaan huonona.
Melu- ja kiihtyvyystulosten pistetys vaatii tätä kirjoittaessa vielä pientä neuvottelua.
Asianmukaisia talviautoille olennaisia testejä ei kuluneena talvena saatu aikaiseksi, mutta päivitämme blogiin vielä tarinaa käyttökokemuksista, suoritetuista korjauksista sekä käyttökustannuksista ja olemme sitten valmiina hyökkäämään tulevaan talveen samoin hyviksi havaituin laittein.
Kuution Range Rover tulee kesäkauden olemaan pääosin levolla, tarkoitus on tosin jossain koohtaa päästä maastoonkin hieman möyrimään.
Kommentit
Lähetä kommentti